تغذیه سالم برای بدن سالم


تغذیه سالم برای بدن سالم

میوه و سبزیجات

تحقیقی جدیدی از مجله انگلیسی روانشناسی سلامت، روشن کرده افرادی که میوه و سبزیجات بیشتری می‌خورند، در زندگی‌شان اهداف مشخص‌تر، خلاقیت و مشغولیت مناسب تری دارند، و به احتمال هم بیشتری مثبت اندیشند.

برای این تحقیق، محققان از ۴۰۵ فرد بین ۱۷ تا ۲۵ سال خواستند تا به مدت دو هفته وقایع روزشان را یادداشت کنند. آنها هر روز ثبت می‌کردند که چه مقدار میوه، سبزیجات، شیرینی و سیب زمینی سرخ کرده می‌خوردند!

همچنین سوالاتی در مورد اینکه چقدر مشغولند، خلاقند، مثبت و منفی‌اند، و اینکه در آنروز چقدر به هدفشان اهمیت می‌دهند نیز از آنها پرسیده می‌شد. در روزهایی که شرکت کنندگان میوه و سبزیجات بیشتری می خوردند، احساس می‌کردند که زندگی‌شان کیفیت بالاتری دارد.

اگرچه مقدار صرف غذاهای سالم شرکت کنندگان بین صفر تا چهار وعده در روز – و میانگین بیشتر از ۱ وعده در روز – متغیر بود، اما ظاهراً برای آنچه در نظر شرکت کنندگان بود، کفایت می‌کرد و تأثیر داشت.

محققان نوشتند که آن‌ها متعجب بودند چطور خوردن غذاهای سالم بر نگرش آن‌ها در زندگی تأثیر می‌گذارد، اما این می‌تواند بدلیل وجود مواد مغذی درون آن خوراکی‌ها باشد.

ویتامین سی

محققین این مطالعه می‌گویند: بدن سالم در گرو خوردن غذاهایی سرشار از ویتامین سی، آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین بی، می‌تواند سلامت شما را بهبود ببخشد. همچنین به تولید مواد شیمیایی که حس خوب تولید می‌کنند، همچون دوپامین، سروتونین و اکسی توسین نیز کمک می‌کند.

همچنین محققان این تحقیق تذکر داده‌اند که یافته هایشان آنقدر قوی نیست که نشان دهد خوردن، کاملا تاثیر مستقیمی بر دل و دماغ شما دارد یا نه. در آخر هم اینکه این تحقیق از نوع تحقیق‌های همبستگی بوده است، و قبلاً در تحقیقات دیگری به اثبات رسیده که خلق و خو و نگرش مثبت، مردم را به احتمال بیشتری به غذای سالم خوردن وا خواهد داشت.

اگرچه تحقیقات بیشتری باید در این زمینه انجام شود، اما این موضوع قطعا دلیلی بر این نخواهد بود که بجای خوردن میوه و سبزیجات، به سراغ هله هوله‌های بدون ارزش غذایی بروید.

تنوع در تغذیه

در بدن سالم تغذيه سالم بايد متنوع باشد.در كشورهاى پيشرفته هر پنج سال راهنماى تغذيه را بررسى مى كنند. جودى پوسنام، اقتصاددان كشاورزى در واشنگتن دى سى مى گويد: «ما مقدار زيادى چربى اضافه و شكر را از بالاى جدول تغذيه و بشقاب هاى پر از پاستا و ديگر دانه هاى خالص را از پايين و متأسفانه سبزيجات، ميوه، محصولات لبنى كم چرب وديگر مواد مغذى را از وسط ليست غذايى انتخاب مى كنيم.

غذاهاى خانگى يك زن بايد بر مبناى تغييراتى باشد كه تعيين شده است:

از همه گروه هاى غذايى استفاده كند. بايد وعده غذايى طورى تعيين شود كه از هر گروه غذايى به طور مناسب استفاده شود.

يك مبناى سه گروهى از سالم ترين غذاها شامل سبزيجات، ميوه ها و تمام دانه ها به مقادير مساوى بايد مصرف شوند.

براى چربى هاى سالم يك چارچوب تعيين كند: هرم جارى، چربى هاى بد را در حداقل ممكن پيشنهاد مى كند. گياهان غيراشباع يا روغن دانه هايى مانند زيتون و كانويا (همينطور روغن آجيل) سودمند هستند همانطوريكه منابع ديگر چربى نيز محسوب مى شوند.

براى لوبيا و نخود و همچنين سويا جاى ويژه اى در نظر بگيريد. اين مواد تقريباً يك غذاى كامل بوده و غنى از پروتئين، فيبر، آهن، ويتامين ب، مواد معدنى و كربن هايى هستند كه قند خون را پايين نگاه داشته، سير كننده هستند.

سيب زمينى را كنار بگذاريد. سيب زمينى غنى از سبزيجات است، اما از نظر تغذيه اى بيشتر شبيه نان است تا مثلاً اسفناج. پس بهتر است در رديف دانه ها قرار گيرد. (مگر اينكه سرخ كرده و يا چيپسى باشد كه در رديف غذاهاى آماده قرار مى گيرد)

غذاهايى را كه ارزش غذايى چندانى ندارند در جاى خودشان قرار دهيد كه شامل قسمت هاى چرب گوشت، سوسيس، مرغ سرخ شده يا با پوست، بستنى پرچرب، همينطور چربى هاى اضافه مانند كره و غذاهاى شيرين مانند كيك و سودا

مرکزپرستاری راهیان سلامت


برچسب ها


پرستاری درکرج پرستاری درتهران پرستاردرمنزل خدمات پرستاری مرکز پرستاری پرستارکودک درمنزل پرستارسالمنددرمنزل مراقب سالمند درمنزل مراقب کودک درمنزل مراقب بیمار درمنزل پرستارکودک درتهران پرستارکودک درعظیمیه پرستارکودک درگوهردشت پرستارکودک درمهرشهر پرستارکودک درجهانشهر پرستارکودک درآزادگان پرستارسالمنددرکرج پرستارسالمنددرتهران پرستارسالمنددرعظیمیه پرستارسالمنددرگوهردشت پرستارسالمنددرمهرشهر پرستارسالمنددرجهانشهر پرستارسالمنددرآزادگان پرستارسالمنددرکرج پرستارسالمنددرتهران پرستارسالمنددرعظیمیه پرستارسالمنددرگوهردشت پرستارسالمنددرمهرشهر پرستارسالمنددرجهانشهر پرستارسالمنددرآزادگان مراقب کودک درتهران مراقب کودک درعظیمیه مراقب کودک درگوهردشت مراقب کودک درمهرشهر مراقب کودک درجهانشهر مراقب کودک درآزادگان مراقب سالمنددرکرج مراقب سالمنددرتهران مراقب سالمنددرعظیمیه مراقب سالمنددرگوهردشت مراقب سالمنددرمهرشهر مراقب سالمنددرجهانشهر مراقب سالمنددرآزادگان مراقب سالمنددرکرج مراقب سالمنددرتهران مراقب سالمنددرعظیمیه مراقب سالمنددرگوهردشت مراقب سالمنددرمهرشهر مراقب سالمنددرجهانشهر مراقب سالمنددرآزادگان

تلفن شعبه تهران:02122143096

تلفن شعبه کرج:02634218680

مرکز پرستاری راهیان سلامت تخصصی ترین مرکز پرستاری در سطح کرج وتهران می باشد و دارای مجوز رسمی از دانشکده علوم پزشکی و وزارت بهداشت می باشدودارای پرستاران,کودکیاران وکارشناسان باتجربه و دوردیده درزمینه نگهداری وپرستاری ازکودک وسالمند و بیمار درمنزل و بیمارستان به صورت روزانه وشبانه روزی با عقد قراردادرسمی درشهرکرج و تهران خدمت شما همشهریان عزیز می باشد.

آدرس شعبه 1:تهران-سعادت آباد ضلع جنوب شرقی چهار سرو

آدرس شعبه 2:کرج- میدان آزادگان خیابان مطهری ابتدای بلوارنبوت کوچه میعاد 2 ساختمان پرنیان طبقه 4 واحد7

مرکزپرستاری راهیان سلامت
مرکزپرستاری راهیان سلامت مرکزپرستاری راهیان سلامت مرکزپرستاری راهیان سلامت مرکزپرستاری راهیان سلامت